Vadászik, gyűjtöget, és guglizik
A Nagy Testvér nem csak figyel, de tesztel is – céloz is és lő is –, megnézte hát, mi volt a diéták királya 2013-ban és 2014 elején. Melyik volt az a diéta, amely az elmúlt hónapokban a slágerlisták élén állt? A Google nemrég fecsegte ki a titkot, ezt a szót ütöttük be legtöbben a keresőbe: PALEO. A Paleo-diéta áll életmód-, és étrendkérdésekben minden keresések élén. A paleolit táplálkozás ma a legtrendibb, google-dobogós fogyókúra, diéta, étrend.   Az ősember diétának egyetlen alapvetése van (de ez aztán kőbe vésve): ha az ősember nem ette meg, te sem eheted! A paleolit étrend az érintetlen természeti körülmények között élő vadászó-gyűjtögető népcsoportok táplálkozási mintáit tekinti kiindulópontnak. A tiltólistán pedig alapból ezek állnak: tejtermékek, gabonák, hüvelyesek, répacukor. Tovább >>
Fáradtság? Tavasz a neved!
Langyos napsütés, egyre hosszabb nappalok – kabát a szekrényben marad, és te végre kiülhetsz kicsit a kertbe, megihatod a kávédat a teraszon. Tavasz van! Ez a kedvenc évszakunk, amikor az egyre sokasodó színekkel együtt friss szelek és új energiák érnek el minket. A tavasz alapvetően az év legoptimistább időszaka, de a tavaszi fáradtság éppen ellene dolgozik – mint egy elefánt a porcelánboltban. Jön a pezsgéssel együtt a letargia, ami akkor is utolér, ha nem hívtad, nem szereted, és még harcolsz is ellene. Ólmos végtagok, nehezen elnyomható ásítás-rohamok, és mindennek a hátterében egy kis ingerültség. Tavasz van, és ez fárasztó. Tavasz a kimerítő Ne csinálj belőle nagy ügyet, csak fogadd el, mert számos fizikai oka van. Természetes folyamat részese vagy, a tavaszi fáradtság normális vegetatív reakció a természet változására – kit jobban, kit kevésbé ér el, de Tovább >>
Mit eszel? Semmit?!
Tudod, hogy enni kell, de nem eszel? Na, ez a gondolat biztosan csak a reggeli kávé előtt kerül elő. Mert mi is a reggelid? Semmi? A többi étkezést nem kell noszogatni, de a reggelit, azt bezzeg nagyon. Pedig valahol az ébresztőóra agyonverése és a lakáskulcs keresgélése között kell lennie egy morzsányi időnek, amikor eszel valamit. A reggeli a nap legfontosabb étkezése. Beindítja az anyagcserét, feltölti energiával a raktárakat és üzembiztosan működő vezérlőrendszert generál. Fontos szerepe, hogy legalább ebédidőig távoltart a nassolástól. Ha rendesen reggelizel, nem fogsz nekiesni az első utadba kerülő ételhalomnak egy óra körül, amikor már kopog a szemed az éhségtől. Persze ez csak akkor igaz, ha az éhgyomorra beérkező üzemanyag is megfelelő. Sok fehérje, kevesebb szénhidrát – de ez az összetétel biztosan nem a lekváros vajaskifli, agyoncukrozott tejeskávéval. A reggelivel az is a baj, Tovább >>
Francia kapcsolat
Frissensült, ropogós baguette, vaj, disznóhús és vörösbor – nem a diétás kategória győztesei. Mégis Franciaországban, ahol ezek az élelmiszerek, és a vörösbor kimagasló mértékben fogynak, jóval alacsonyabb a túlsúlyosok aránya, kevesebbszer szerepel a cukorbetegség a családokban és kisebb a szív-érrendszeri betegségek kockázata. Irigylésre méltó? Követendő példa. Íme a francia nők titka – és a tudomány, ami mögöttük áll.   Csak pislogunk a számoktól   Az ENSZ statisztikai adatai alapján 2002-ben egy átlagos francia napi 108 gramm állati zsiradékot fogyasztott szemben egy amerikai 72 grammos fogyasztásával. A franciák négyszer annyi vajat esznek, 60 százalékkal több sajtot, és majdnem háromszor annyi disznóhúst, mint az amerikaiak. Telített zsiradékból az USA átlagának a többszöröse fogy Franciaországban, a szívbetegségek náluk mégis 40%-kal ritkábban fordulnak elő. Ami ennél Tovább >>
Villantsd a gyöngyöket!
Elárulja-e mosolyod, mit ettél ma? Naná! A diétádról vajon mit mond? Többet, mint hinnéd. Vannak kínosan villanó zöldségdarabok a fogaid között? Egy kis petrezselyem? Jó, hogy ettél salátát ebédre. Kávé-üzemmódból eredő sárgás foltok itt-ott? Hm! És az a fehér pempő ott a ketteske mellett? Ejnye, már megint mit nassoltál? A napi étrended éppúgy meglátszik a fogaidon, mint a rossz szokásaid vagy a jó szokásaid hiánya. Kiváncsi vagy miért és hogyan?  Nézd először a folyamat rossz oldalát. A baktériumok legalább annyira szeretik, ha cukorral etetik őket, mint te magad. Cukrokat erjesztenek savakká, amik aztán csendesen lerágcsálják a fogak felszínéről a zománcot. Na, és mit hagynak hátra maguk után? Minél több a cukor, annál több a sav, és ráadásnak jön a boldogtalan mellékhatás, az Tovább >>
Tennivaló
Vadászik, gyűjtöget, és guglizik
A Nagy Testvér nem csak figyel, de tesztel is – céloz is és lő is –, megnézte hát, mi volt a diéták királya 2013-ban és 2014 elején. Melyik volt az a diéta, amely az Tovább »
Olvasnivaló
Mit eszel? Semmit?!
Tudod, hogy enni kell, de nem eszel? Na, ez a gondolat biztosan csak a reggeli kávé előtt kerül elő. Mert mi is a reggelid? Semmi? A többi étkezést nem kell noszogatni, de a reggelit, azt Tovább »
Ennivaló
Hatszáz csoda egy almában – ez a gránátalma
A gránátalma kiemelkedően magas tápanyag-tartalmú gyümölcs, fitovegyületekben páratlanul gazdag, ettől lesz ő másolhatatlan szuperhős a táplálkozásban. Sok kutatás igazolta már rendkívüli erejét. Tovább »
Sütnivaló
Csokis-banános francia pirítós
Nem kifejezetten tavaszi falat, nem is annyira egészséges, de feldobja a legszürkébb hétvégét is, az biztos. A banán és a csoki, verhetetlen páros, amikor több boldogsághormont kell termelned (péTovább »